آیا مشکل پرداخت مستمری و حق پرستاریِ افراد دارای معلولیت حل شد؟ بازنشستگان تأمین اجتماعی نگران فرمول اجرای متناسب‌سازی حقوق هستند قول مساعد وزیر کار برای بازنشستگان؛ همسان‌سازی اجرا می‌شود مراد صحرایی: باید طوری کار کنیم که همه دانش آموزان طعم عدالت را بچشند پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (جمعه، ۲۵ خرداد ۱۴۰۳) | وزش باد شدید خراسان رضوی را فرا می‌گیرد ترمیم حقوق پرسنل سلامت در بودجه ۱۴۰۳ وقوع رگبار و گردوخاک در برخی استان‌های کشور (۲۵ خرداد ۱۴۰۳) توصیه‌های رئیس جمعیت هلال‌احمر به حجاج ایرانی نتایج نهایی آزمون آموزگاری ۱۴۰۳ چه زمانی اعلام می‌شود؟ مرگ تلخ نوجوان یازده ساله مشهدی در استخر ذخیره آب (۲۴ خرداد ۱۴۰۳) مرگ کارگر میانسال به علت سقوط در چاله آسانسور (۲۴ خرداد ۱۴۰۳) هشدار شیوع انفجاری «تب دنگی» در مشهد| پروازهای امارات به فرودگاه هاشمی ‌نژآد خطرناک است اختلاف خانوادگی رنگ خون گرفت| یک کشته و دو مجروح در اقدام مسلحانه داماد جنایتکار (۲۴ خرداد ۱۴۰۳) آغاز تدوین طرح ارتقای کمی و کیفی خدمات هلال احمر به زائران مشهدالرضا(ع) قتل فجیع دخترعمو به خاطر عشق آتشین | قاتل ۲۳ ساله خودش را حلق‌آویز کرد قتل خونین مافیایی‌ها به خاطر یک دختر! برگزاری اختتامیه دوره زیست عفیفانه در مشهد شکایت از بیمارستان روانی به دلیل ضرب و جرح و مرگ مشکوک یک بیمار تصادف در خواف ۶ مصدوم برجای گذاشت (۲۴ خرداد ۱۴۰۳) زلزله نسبتاً شدید شهر قیر در حوالی شیراز را لرزاند + جزئیات (۲۴ خرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

کابوس ۱۰۰۰ دلاری

  • کد خبر: ۱۰۰۶۵
  • ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۰
  • ۱
کابوس ۱۰۰۰ دلاری
بررسی پرونده شرکت هرمی و تقلبی «یونیک فاینانس» که قربانبان زیادی در مشهد دارد
محمدجواد ابوعطا - سال 1920 بود که چارلز‌پانزی، بازرگان آمـریکـایی، نـوعـی از سرمایه گذاری را ابداع کرد که بدون هیچ اقدام فیزیکی و صرفا براساس آورده مالی افراد جدید به دیگر افراد حاضر در شرکت خیالی اش سود می داد و مبلغ هنگفتی نیز به جیب می زد این شگرد که به پانزی مرسوم است امروز هم به عنوان یک شیوه کلاهبرداری شناخته می شود. شگردی که بدون هیچ تغییری در نقاط دیگر دنیا با القاب و اسامی پرطمطراق ادامه حیات داده است. نمونه های آن را حدود دو دهه پیش با شرکت گلدکویست در ایران تجربه کردیم و حتی فردی در کرمانشاه با تظاهر به فروش آثار هنری دستی، این اقدام مجرمانه را انجام داده بود.
جدیدترین نمونه این شرکت های جعلی و غیرقانونی با عنوان «شرکت یونیک فاینانس» چند سال پیش در ایران فعال شد. بررسی ریشه شکل گیری این شرکت به کشور اتریش بازمی گردد، جایی که فعالیت این شرکت غیرقانونی تشخیص داده شد و این شرکت جعلی برای همیشه تعطیل شد. عده ای با فعال کردن این شرکت جعلی در ایران با تبلیغاتی گسترده در باغ سبزی به شهروندان نشان دادند که تنها با پرداخت 1000دلار می توانند سهام شرکت های معروف جهانی همچون سامسونگ، بی ام و ، اپل و... را خریداری کنند.
بررسی فعالیت اعضای این باند کلاهبرداری، نشان می داد که حجم بالایی از کلاهبرداری های هزار دلاری در مشهد انجام شده و از اینجا به دیگر شهرها و استان های کشور منتقل شده است. در همین باره پرونده ای در دادسرای ناحیه 7 مشهد زیر نظر قاضی حقدادی سرپرست این مجموعه آغاز شد و بررسی های قضایی آن تا رسیدن به نتیجه نهایی برعهده قاضی مهدیغلامی قرار گرفت.
اقدامات قضایی این پرونده از حدود یک سال پیش آغاز شد. بررسی شگرد متهمان نشان می داد که این افراد با تبلیغات گسترده و اغواگرانه، شهروندان را فریب داده و با دریافت 1000دلار از هر فرد، از او می خواستند مانند شگرد تمام شرکت های هرمی چند زیرشاخه به شرکت معرفی کند تا علاوه بر سود ماهانه ای که در قبال فعالیت شرکت به این فرد پرداخت می شود، سودی نیز از محل معرفی اعضای جدید به آن ها پرداخت شود. شهروندان نیز که فریب این افراد را می خوردند اقدام به پرداخت پول می کردند و در قبال دریافت سود اندک و مقطعی، سود هنگفتی به مالکان اصلی شرکت پرداخت می کردند.
با دستور قاضی مهدی غلامی، گروهی از کارآگاهان اداره مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی خراسان رضوی برای شناسایی سرشاخه های این باند شیادی، تحقیقاتشان را آغاز کردند.

دستگیری سرشاخه ها در مشهد
نتیجه چندین ماهه بررسی و تحقیقات قضایی- پلیسی سرشاخه های این باند منجر به شناسایی این افراد شد، تا جایی که حدود 7ماه پیش این افراد در مشهد دستگیر شدند. با اعترافات صریح متهمان و اقرار به غیرقانونی بودن و فعال نبودن هیچ شرکت خارجی، دیگر سرکردگان این باند در تهران و کرمان دستگیر شدند.
دستگیری سایر اعضای این باند در استان های دیگر منجر به شناسایی شاکیانی شد که در ازای پرداخت 1000دلار، میلیاردها تومان به حساب این افراد پول واریز کرده بودند اما دستشان از همه جا کوتاه بود.ادامه بررسی ها نشان داد که سرکردگان این باند با حضور فعال در بیشتر شهرستان های خراسان رضوی، دامنه شیادی های خود را گسترده کرده اند.

اعلام وضعیت قرمز
با روشن شدن فعالیت های هرمی و غیرقانونی افراد دستگیر شده، این پرونده رسانه ای شد و هشدارهای لازم و فوری به شهروندان ارائه شد، موضوعی که قاضی غلامی به آن اشاره و بیان می کند: « اعترافات صریح متهمان دستگیر شده از طریق صدا و سیما پخش شد و روزنامه ها و خبرگزاری ها نیز این پرونده را تاکنون در چندین نوبت پوشش داده و هشدارهای لازم به شهروندان داده شده است، در نتیجه این اقدامات رسانه ای بسیاری از شهروندان به ماهیت جعلی بودن این شرکت پی برده و تصمیم صحیحی برای سرمایه های خود گرفتند، اما عده ای با وجود این اطلاع رسانی ها همچنان فریب این شیادان را می خورند و قطعا در آینده ای نزدیک جزو شاکیان این پرونده خواهند بود.»
با وجود اعلام رسمی وضعیت این مدل کلاهبرداری که می توان آن را وضعیت قرمز نامید، هنوز برخی از زیرشاخه ها و افراد دخیل در این پرونده، اقدامات مجرمانه خود را ادامه می دهند.

ماهیت جشن های هزار دلاری
دادیار شعبه 772 دادسرای ناحیه 7 مشهد با اشاره به شگردهای کشف شده در این پرونده اعلام می کند: « گاهی متهمان اصلی برای تقویت روحیه زیرشاخه ها و سایر افراد دخیل در پرونده برای فعالیت بیشتر، اقدام به برگزاری جشن های هزار دلاری می کردند و افرادی که توانسته بودند 1000دلار سرمایه به شرکت وارد کنند، در این جشن 10هزار دلار هدیه دریافت می کردند.»به گفته این مقام قضایی این پرونده تا رسیدن به نتیجه نهایی همچنان باز است و تیمی از کارآگاهان پلیس آگاهی در پی شناسایی افراد پایین دستی هستند که همچنان فعال اند. این افراد برای فریب سایر شهروندان با توسل به دروغ اعلام می کنند که افراد رده بالای دستگیر شده، با اتهامات مالی رو به‌رو هستند و این موضوع ارتباطی با شرکت ندارد، در صورتی که این موضوع از اساس دروغ است و این افراد در پی فعالیت غیرقانونی در شرکتی موسوم به «یونیک فاینانس» دستگیر شده اند.

هشدار نهایی برای سرمایه گذاری
قاضی پرونده«یونیک فاینانس» با اعلام ادامه تحقیقات درباره این پرونده به شهروندان هشدار داد که حتما پیش از سرمایه گذاری در هر شرکت یا زمینه ای، مجوزهای لازم را از مسئولان آن درخواست کنند و قبل از اقدام از مراجع ذی صلاح درباره قانونی بودن فعالیت این شرکت ها اطلاعات لازم را کسب کنند.
غلامی همچنین از شهروندان خواست که فریب تبلیغات به خصوص در فضای مجازی را نخورده و برای سرمایه گذاری حتما از شرکت های معتبر استفاده کنند و در صورتی که در شرکت « یونیک فاینانس» سرمایه گذاری کرده اند، برای شکایت به دادسرای ناحیه7 مشهد یا پلیس آگاهی خراسان رضوی مراجعه کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ایمان
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
0
0
من تهرانم چه طوری میتونم شکایت کنم
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->